lördag 9 juli 2011

Inspirerad av scraplift

Tänk, här är det så fint väder med strålande sol och blå himmel... Och här inne sitter jag och skriver på min blogg! Egentligen borde jag väl säga FY till mig själv...  Alltså: Fy dig, Ewa, som sitter inne när det är så fint väder! Sådär. Nu när det är sagt kan jag ju istället visa lite bilder från en utmaning på SWEscrapbooks sida. Man skulle scraplifta Anna/Finnabair. Här är hennes bild:


tworzysko_finnabar


En helt fantastisk LO som inspirerade mig mycket. Jag har sett alster av Anna/Finnabair tidigare och hon är en sann konstnär. Gillar man steampunk ska man titta i hennes blogg. Själv bestämde jag mig för att göra ett grattiskort till min guddotter som just blivit myndig. Min scraplift blev så här:


Det är första gången jag använt min bakgrundsstämpel med sprickor från Crafty Individuals och jag bara älskar den! Jag har stämplat sprickorna med VersaFine Onyx Black och även färgat in kortet med lite Distress Ink, färgerna Old Paper, Milled Lavender och Worn Lipstick. Jag är ganska nöjd med hur jag fick till färgerna, speciellt som jag kunde plocka upp dem i  de söta körsbärsblommorna. Den stora blomman med en svart knapp i mitten har jag satt ihop själv.


Jag vet just inte hur mycket steampunk bilden på de små tjejerna är, det går väl mer åt vintage, men jag tyckte den passade så bra med färgtemat så jag satte dit den ändå.
 

Den lilla biten spets under bilden är bara några cm lång, en överbliven liten bit från ett annat tillfälle. Man ska spara på allt för till slut hittar man en plats där det passar....

 Insidan är inte så märkvärdig, tog mest med den för att man ska förstå kortets utformning, att framsidan inte täcker hela insidan. Men som jag sagt tidigare, jag är nöjd med färgerna...

Och så baksidan... Jag gillar att dekorera med nåt där också, gärna nån text. Och här passade ju "A Birthday Greeting" riktigt bra. Den rosa spetsen, som även finns på ett hörn av framsidan, är vit från början men färgad med glimmer mist från Tattered Angels, färg Vintage Pink.

Det enda jag inte blev riktigt nöjd med på kortet var mina zig-zag-sömmar som jag ritade dit eftersom jag inte ville att det skulle bli synliga baksidessömmar på insidan av kortet. Men min lärdom är att aldrig mer försöka rita sömmar! Det är mycket svårare än jag trodde.....

Kortet tog ca 3 timmar att göra, då är tiden för material-val inräknad. Hur lång tid tar det för er andra att göra ett kort? Eller en LO? Skapar ni helst "efter eget huvud" eller följer ni nån skiss eller annat? Skriv gärna en kommentar och berätta, skulle vara intressant att veta. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar